Nowe lektury szkolne: książki Tokarczuk i Szczygła w propozycjach MEN. Planowane zmiany.

Nowe lektury szkolne: książki Tokarczuk i Szczygła w propozycjach MEN. Planowane zmiany.
Autor Kamila Stanek
Kamila Stanek4 marca 2024 | 5 min

MEN planuje zmiany na liście lektur szkolnych. Resort edukacji konsultuje z ekspertami nowy kanon pozycji lekturowych, który miałby obowiązywać w polskich szkołach. Chodzi głównie o uwspółcześnienie archaicznego dotychczas zestawu - mniej Mickiewicza i Prusa, więcej Tokarczuk i Szczygły. Zaproponowane przez ministerstwo nowe książki mają poruszać problemy współczesnego świata i lepiej trafiać w zainteresowania młodych czytelników. Czy dotychczasowe lektury szkolne faktycznie wymagają unowocześnienia?

Tokarczuk i Szczygieł wśród nowych lektur szkolnych

MEN planuje wprowadzenie nowych pozycji na liście lektur szkolnych. Mają to być tytuły bardziej współczesne, które lepiej odpowiadają zainteresowaniom młodych czytelników. Wśród proponowanych nowości znalazły się m.in. książki Olgi Tokarczuk i Mariusza Szczygły.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przeprowadziło prekonsultacje dotyczące zmian w kanonie lektur. Resort dał możliwość przesyłania własnych propozycji, zwłaszcza zachęcając do tego nauczycieli, rodziców i uczniów. Celem jest unowocześnienie archaicznej dotychczas listy - znalazło się na niej zbyt wiele pozycji trudnych i napisanych dawnym językiem.

Wykreślenie części dotychczasowych pozycji lekturowych

Zmiany mają objąć przede wszystkim lektury uzupełniające, czyli takie, których omawianie nauczyciel wybiera samodzielnie. Z listy próbuje się wykreślić pozycje zbyt trudne dla uczniów lub niedostosowane do problemów współczesnego świata. Usunięte miałyby zostać m.in. "Katarynka" Bolesława Prusa, "Powrót taty" Adama Mickiewicza czy niektóre pieśni patriotyczne.

MEN argumentuje, że obecny zestaw lektur nie przystaje do wyzwań XXI wieku i powinien zostać zmodyfikowany. Nauczyciele również sygnalizują, iż część pozycji sprawia trudność uczniom ze względu na archaiczny język i niezrozumiałe konteksty historyczne.

Dopisanie nowych tytułów literatury współczesnej

Oprócz wykreślenia części dotychczasowego kanonu, MEN proponuje też dodanie na listę szeregu nowości reprezentujących współczesną literaturę polską. Są wśród nich m.in. „Bieguni” i „Opowiadania bizarne” Olgi Tokarczuk, „Nie ma” Mariusza Szczygły, „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” Marcina Wichy oraz „Traktat o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego.

Zaproponowane przez ministerstwo nowe książki mają poruszać problemy współczesnego świata i lepiej trafiać w zainteresowania młodych czytelników.

Uzasadnia się, że wybrane pozycje posiadają duże walory edukacyjne i wychowawcze, a ich bohaterowie i fabuły są bliższe realiom życia młodzieży niż postacie z utworów Mickiewicza czy Prusa. Dzięki temu lektura ma szansę stać się dla uczniów ciekawsza i bardziej angażująca.

Konsultacje społeczne projektów zmian w kwietniu

Ostateczne projekty nowelizacji listy lektur szkolnych mają powstać na podstawie zebranych propozycji i opinii od nauczycieli, rodziców oraz organizacji edukacyjnych. Analizą sugestii zajmują się obecnie eksperci resortu edukacji.

Następnie w kwietniu MEN skieruje propozycje zmian do konsultacji społecznych. Będzie można się z nimi zapoznać i przesłać ostateczne uwagi przed zatwierdzeniem nowego kanonu lektur.

Kwiecień 2023 Konsultacje społeczne projektów MEN
Czerwiec 2023 Podpisanie rozporządzeń przez minister edukacji

Po dwóch miesiącach, czyli w czerwcu, minister edukacji Barbara Nowacka ma już podpisać rozporządzenia wprowadzające zmiany w podstawie programowej i liście lektur. Od roku szkolnego 2023/2024 nowy kanon miałby już obowiązywać w polskich szkołach.

Czytaj więcej:Co to jest biorytm i jak go obliczyć oraz czym jest uwarunkowany?

Podpisanie rozporządzeń przez minister edukacji w czerwcu

Zgodnie z zapowiedziami MEN, zmiany w liście lektur szkolnych mają wejść w życie od nowego roku szkolnego, czyli od września 2023. Aby tak się stało, konieczne jest jeszcze podpisanie stosownych rozporządzeń przez minister edukacji narodowej.

Ma to nastąpić w czerwcu, po dwóch miesiącach konsultacji społecznych. Nowy kanon lektur zawierający powieści Tokarczuk i reportaże Szczygły, a pomijający niektóre pozycje Mickiewicza i Prusa, miałby zacząć obowiązywać od przyszłego roku szkolnego.

W ten sposób MEN chce zrealizować postulaty unowocześnienia archaicznej dotychczas listy lektur i lepszego dostosowania jej do potrzeb współczesnej młodzieży. Przeciwnicy tych zmian obawiają się jednak zubożenia kanonu i rezygnacji z ważnych pozycji literatury polskiej. Z pewnością jest to jednak temat do gorącej debaty środowisk oświatowych.

Podsumowanie

Zdjęcie Nowe lektury szkolne: książki Tokarczuk i Szczygła w propozycjach MEN. Planowane zmiany.

MEN pracuje nad zmianami w liście lektur szkolnych. Resort konsultuje z ekspertami nowy, bardziej współczesny kanon. Wśród propozycji znalazły się książki Tokarczuk i Szczygły. Planuje się usunięcie części dotychczasowych pozycji, jak "Katarynka" czy "Powrót taty" i zastąpienie ich literaturą XXI wieku. Projekty zmian trafią do konsultacji w kwietniu, a od września 2023 miałby już obowiązywać zmodyfikowany zestaw lektur.

Celem MEN jest uwspółcześnienie archaicznej dotąd listy lektur szkolnych. Chodzi o to, by bardziej odpowiadała potrzebom i zainteresowaniom współczesnych nastolatków. Stąd pomysł na wykreślenie części pozycji uznanych za przestarzałe i zastąpienie ich literaturą XXI wieku, jak Tokarczuk czy Szczygieł.

Najczęstsze pytania

MEN pracuje nad uwspółcześnieniem archaicznej dotychczas listy lektur. Planuje usunięcie części pozycji uznanych za przestarzałe, jak "Katarynka" czy "Powrót taty" i zastąpienie ich literaturą XXI wieku - m.in. książkami Tokarczuk i Szczygły.

Jeśli minister edukacji podpisze stosowne rozporządzenia w czerwcu br., to zmodyfikowany zestaw lektur wszedłby w życie od września 2023 r., wraz z nowym rokiem szkolnym.

MEN zaprosił do konsultacji i przysyłania propozycji zmian przede wszystkim nauczycieli, rodziców i uczniów. To właśnie głosy z tych środowisk mają kluczowe znaczenie przy tworzeniu nowej listy.

Nie, zmiany mają objąć przede wszystkim lektury uzupełniające, których wybór należy do nauczyciela. Lista pozycji obowiązkowych analizowanych na maturze ma pozostać bez większych modyfikacji.

MEN zakłada, że nowe pozycje mają poruszać problemy bliższe współczesnej młodzieży i łatwiej angażować jej uwagę. Język i konteksty mają być bardziej zrozumiałe niż w przypadku lektur z XIX wieku.

5 Podobnych Artykułów

  1. Tworzenie Mapy Marzeń na Komputerze: Proste Kroki do Mapy Szczęścia
  2. Nietypowy zakaz w Japonii? Rząd wydał ostrzeżenie dla turystów i cyfrowych nomadów
  3. Paznokcie w Kolorze Bordowym: Jeden Krok do Idealnego Stylu z Paznokciami Bordo i Swetrami do Sukienek
  4. Jak Pokonać Lęk Przed Bliskością i Strach Przed Związkiem - Odkryj Terapie i Poznaj Fobię Bliskości
  5. Nowy znak zodiaku - jak wężownik może wpłynąć na twój horoskop
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Kamila Stanek
Kamila Stanek

Jestem coachem randkowym z 10-letnim doświadczeniem. Specjalizuję się we wspieraniu singli w nawiązywaniu wartościowych relacji uczuciowych. Na blogu dzielę się sprawdzonymi technikami flirtu, small talku i umawiania randkowych spotkań. Dodaję odwagi, by każdy mógł przeżywać spełnienie w miłości.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 4.50 Liczba głosów: 2

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły